Tuplalapaset

No niin, lapaset melkein valmiit. Linkki aiempaan kirjoitukseen:
kahdet-tuplalapaset-yhdella

 
Lankana minulla oli Lang Touring ja vaaka näytti että lankaa meni 100g eli 50g yhteen lapaseen.

Mutta näin siis nuo tein:
 Luo magic loopilla puikoille kaksi kertaa  8 silmukkaa.
Lisää jokatoisella kierroksella reunoilla yksi silmukka. Neulo ensin yksi, lisäys, neulo kunnes on 1 silmukka jäljellä, lisäys ja neulo viimeinen normisti. Sama toisella puolen. Näin siis jokaisella kierroksella saat 4 uutta silmukkaa yhteen lapaseen. Minä lisäsin niin kauan,että minulla oli 18 silmukkaa yhdellä puikolla.
Sitten vain neulotaan niin kauan, että on peukalon kohta. Siirsin hakaneulalle (en tykkää käyttää apulankoja) 5 silmukkaa. Loin 7 uutta silmukkaa. Näin saan kämmenen leveälle kohdalle vähän enemmän tilaa. Kavensin ylimääräiset pois jokatoisella kierroksella kun olin ensin neulonut 4-5 kierrosta näillä 20 silmukalla.

Minä taisin tässä vaiheessa tehdä tuon ensimmäisen peukalon, koska saa helposti mitattua että tulee oikean kokoinen.

Sitten taas neulotaan niin kauan, että ranteen pituus on mieluinen. Ja tehdään vielä saman verran (siirrytään siis toiseen lapaseen). Kun on tehty ranteen pituuden jälkeen 5-6 kierrosta, aloitetaan peukalokiilan teko. Huomioi, että teet kiilan samalle puolen, kuin edellinen peukalo!
Esimerkiksi, jos peukalo on puikon lopussa, neulo kunnes jäljellä on 4 silmukkaa. Ota silmukoiden välistä edellisen kierroksen silmukkalanka ja neulo, neulo 2 silmukkaa, ota silmukoiden välistä edellisen kierroksen silmukkalanka ja neulo, neulo loput 2 silmukkaa. Seuraavalla kierroksella sama juttu. Sitten kaksi kierrosta ilman lisäyksiä ja sitten kaksi kierrosta lisäyksiä.
Minä tein  lisäyskierroksia 5.
Siirrä lisätyt silmukat ja kaksi reunasilmukkaa (12kpl) apulangalle/hakaneulalle. Minä en luonut enää uusia silmukoita tässä vaan jatkoin neulomista reiän yli. Lanka täytyy vaan muistaa kiristää, ettei siitä jää sellainen lerppu.

Sitten neulotaan niin kauan että ollaan levennysten kohdalla eli tässä päässä kavennusten kohdalla. Kavenna lapaset molemmissa reunoissa etu- ja takapuolella yksi neulomalla kaksi yhteen jokaisella kierroksella. Näin saat saman muodon kuin alussa magicloopilla tehdyssä päässä.
Kun puikolla on 8 silmukkaa, päättele. Minä päättelin niin, että otin silmukat pyöröpuikon molemmille puikoille ja otin yhden ylimääräisen puikon. Sitten neuloin kaksi yhteen, ottaen molemmilta puikoilta yhden silmukan ja vedin edellisen silmukan yli.
(Voin laittaa tästä kuvan myöhemmin, jos on outo tekniikka...ja mun sanallinen selitys huono.)

Ja minulle kävi tosiaan niin, että ranneosuudesta tuli kuitenkin liian lyhyt. Poimin siis silmukat reunasta ja neulon resorin siihen.



P.S. Tein nämä töihin mutta en tiedä raaskinko viedä sinne kuolalle, kuralle, räälle yms. altistumaan. ;)

Kommentit